Lastig, lastig. Een nieuwe (bedrijfs)naam (laten) bedenken is even een drempel waar je overheen moet. Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst alles zelf blijven doen. Toch moet je ooit de knoop doorhakken. Je wilt op een gegeven moment meer winst krijgen met je bedrijf. Op dat punt weet je het zeker. Al fluisterend tegen je beeldscherm zeg je het: ik wil een nieuwe naam. En snel ook.

1. Je huidige naam is onuitspreekbaar

Half Engels, half Nederlands. Was je half dronken toen je je bedrijfsnaam bedacht? Nee, dat kan echt niet meer. Al die klanten die je naam verkeerd uitspreken. Tijd om een nieuwe naam te laten bedenken.

2. De logica achter je huidige naam is ver te zoeken

“Leuke naam! Maar wat betekent het eigenlijk?” En dan wordt het awkward. Je naam is zo betekenisloos als het maar zijn kan. Jammer, want dit was je kans om iemand even lekker enthousiast te maken over je bedrijf. Nu moet je toegeven dat je niet helemaal bij de les was toen je deze naam vastlegde. Volgende keer beter. Naam kopen?

3. Je hebt überhaupt nog geen naam

Hoe ga je dat uitleggen op die ene netwerkborrel? “Ja ehm, wij doen marketing enzo, maar we hebben nog geen naam”. Awkward! Snel maar een naam kopen dan.

4. Je huidige naam dekt de lading niet

Een online cursus over planten leren planten terwijl je eigenlijk uitlegt hoe je een hele tuin aanlegt. “Maar planten klinkt zo leuk in de naam”. Nee, nee, nee. Jij hebt echt een dekkende naam nodig.

5. Je huidige naam straalt weinig betrouwbaarheid uit

En erger nog: je huidige naam jaagt je klanten weg. “Kleding4you” is toch echt een hele skere naam. Hetzelfde geldt voor namen met veel streepjes. Superonhandig om in te typen en het klinkt niet erg betrouwbaar. Tijd voor een betrouwbare naam!

Dus. Nieuwe naam laten bedenken?